V 1 Kor 5-6 apoštol Pavel
bránil pravidla a řád života křesťanů. Probral tu závažné nesrovnalosti
v korintské církevní obci, o kterých se dozvěděl prostřednictvím lidí
z domu paní Chloe (1,11).
Ve 3. kapitole psal Pavel o tom,
že církevní obec nesmí být závislá na těch, kdo jí zvěstovali evangelium, protože patří jen Kristu. Ve 4. kapitole jde o to, že i zvěstovatel evangelia a zakladatel církevní obce je vnitřně svobodný vůči této obci. Zodpovídá se za svou službu tomu, kdo ho k ní povolal, tedy Kristu. Rozhodně není záležitostí
církevní obce, aby posuzovala Ježíšem poslaného apoštola. V korintské církevní
obci však zřejmě byli lidé, kteří Pavla silně kritizovali. Vyčítali mu, že jeho chování bylo jiné, než chování ostatních misionářů.
Břeťa Fajmon, 22.2.2010, update 7.4.2024: dodány některé online zdroje a některé zdroje v češtině
V následujícím přehledu najdete:
P (první orientace) ... v oddílech "první orientace" doporučuji cokoli, ale nejvíce knihy označené písmenem P. Většinou se jedná o sérii NIVAC, SGBC, BGWC, PtW, REC. Tyto série obsahují poutavější výklad biblického textu a náměty k životu křesťanské víry. Ale pro základní přehled většinou stačí kombinace obou ONLINE odkazů v první orientaci, zejména ten druhý z nich, který je odkaz na komentářík verš po verši nebo oddíl po oddíle.
1 Já jsem
k vám, bratří, nemohl mluvit jako k těm, kteří mají Ducha, nýbrž jako
k těm, kteří myslí jen po lidsku, jako k nedospělým v Kristu.
Pavel tady navázal na verš 2,14. (Přirozený člověk nemůže
přijmout věci Božího Ducha..., protože se dají posoudit jen Duchem.) Někteří
členové korintské církevní obce se domnívali, že každý z nich je člověkem
duchovním, Duchem obdařeným. Ale Pavel jim ve svém listě odporoval a napsal
doslova: nebyl jsem schopen mluvit k vám jako k (lidem)duchovním
(pneumatikois), ale jako k tělesným (sarkinois) .
Rád bych upozornil na vznikající multisérii filmů představující život Ježíše Krista, jejíž první tři série jsou už k dispozici zdarma online, zatím ovšem jen u prvních dvou sérií s titulky českými, třetí série jen s anglickými; každá série má osm epizod délky 45 minut, od druhé série jsou epizody dlouhé 60 minut:
Pavel přišel do Korintu
z Athén, kde se neúspěšně pokusil přizpůsobit helenskému způsobu řečnění: Jakmile
uslyšeli o vzkříšení z mrtvých, jedni se mu začali smát a druzí
řekli: „Rádi si tě poslechneme, ale až někdy jindy“ (Sk 17,32). V Korintu
se rozhodl hlásat Krista ukřižovaného.
1 Ani já, bratři, když jsem přišel k vám, nepřišel jsem
vám hlásat Boží tajemství nadnesenými slovy nebo moudrostí. 2 Rozhodl jsem
se totiž, že mezi vámi nebudu znát nic než Ježíše Krista, a to Krista
ukřižovaného.
Církev v Korintu: Výhodná poloha starověkého Korintu, bohatého města antického
Řecka, byla příčinou bohatství tohoto města. Díky své poloze bylo námořním
střediskem spojujícím země a kultury tehdejšího světa. Obyvatelé města pocházeli
z mnoha národností a vyznávali nejrůznější náboženství. Přicházeli sem chudí
vystěhovalci i osvobození otroci z Itálie, Řecka, Sýrie, Palestiny i
Egypta. Jejich dovednosti navíc učinily z města středisko řemesel a
obchodu. Za císaře Augusta se Korint stal hlavním městem provincie Acháie,
jejímž správcem byl v době Pavlova pobytu prokonsul Gallio (viz Sk 18,12).